Wednesday, February 25, 2009

SEJARAH PLK NEGERI JOHOR

SEJARAH PUSAT LATIHAN KEMAHIRAN

LATAR BELAKANG

Pusat Latihan Kemahiran Negeri Johor Darul Ta’azim, asalnya “Youth Instructional Centre/Pusat Latihan Belia’ telah diujudkan dalam tahun 1955. Pusat asal adalah terletak di kawasan seluas lebih kurang 6 ekar berhampiran dengan Pantai Lido di Batu 3 ¼ Jalan Skudai, Johor Bahru. Bangunan Pusat asal ini telah dirobohkan apabila sebuah Pusat Latihan yang baru siap dibina di Bukit Senyum, Johor Bahru pada tahun 1968.

Dari sebuah Pusat, telah berkembang kepada 2 buah Pusat di Johor Bahru dan sebuah di setiap daerah di seluruh Negeri Johor. Dari mengendalikan kursus-kursus ketukangan tradisional seperti membuat bidat, membuat bakul rotan, menenun dan mengecap kain, pertukangan kayu, binaan bangunan dan jahitan. Pusat latihan juga mengendalikan kursus-kursus berteknologi mengikut keperluan industry yang pesat membangun, khususnya dalam negeri Johor.

MATLAMAT

Pusat Latihan Kemahiran Negeri Johor Darul Ta’azim memberi peluang kepada mereka yang cacat dan kurang bernasib baik, belia dan beliawanis yang tercicir, lepasan sekolah , dan yang menganggur untuk memperolehi sesuatu kemahiran untuk memperbaiki kedudukan sosio-ekonomi mereka dengan menjalankan perusahaan sendiri, bekerja dengan sector industry dan kerajaan.

*Petikan dari isikandungan Majalah Permata jilid 1

Kini setelah PLKUM diambil alih pentadbiran dan pengurusan di bawah Kumpulan Pendidikan YPJ Sdn. Bhd. Maka tinggallah kenangan sejarah PLKUM yang telah banyak melahirkan usahawan bumiputera yang Berjaya.

No comments:

Post a Comment